torsdag 25. september 2008

Astrid Lindgren

Hun ble født i Sverige i Vimmerby, den 14. november 1907. Hun jobbet som journalistlæring i lokalavisen. Hun fikk 2 barn, og 7 barnebarn. Hennes fortellinger og bøker har blitt kjent verden over, både barn og voksne. Hun skrev mest om sin egen oppvekst, og fra begynnelsen av 1900-tallet. Hun debuterte med mange små fortellinger som hun leverte inne til lokalavisene. I 1941 begynte hun historien om Pippi Langstrømpe. Og hun ga ut sin første bok i 1994, den het Britt-Mari lättat hjärte. Hun har skrevet både idylliske fortellinger, detektiv fortellinger, barnebøker, voksenbøker, sangtekster, og film- og teater manus.

Over 40 filmer er basert på hennes bøker. Hun har gitt ut mange, mange barnebøker, og fått mange priser. Hun har skrevet blant annet Pippi Langstrømpe, barna i bakkebygrenda, barna fra bråkmakergata, Karlsson på taket, Marikken, Lotta, Emil, Mio min Mio, brødrene Løvehjertet, Ronja røverdatter, vi på saltkråkan og mange flere. Jeg har lest mange av Astrid Lindgren sine bøker.

Hun er kanskje ikke min yndlingsforfatter nå, men hun var det helt klart når jeg var liten. Jeg syntes hun skriver utrolig bra, og hun skriver fine og koselige fortellinger som er lette å lese for barn. Astrid Lindgren døde 28. Januar i 2002, som en verdenskjent forfatter.




Kilder:
http://www.dagsavisen.no/multimedia/archive/00023/28a1-14_23893o.jpg

Ingen kommentarer: