torsdag 25. september 2008

Unni Lindell

Hun ble født i Oslo, hun er både forfatter og oversetter. Nå bor henne på Røyken med ektemannen Per Christian og deres to sønner. Hun gikk på videregående i Bærum, og utdannet seg som journalist. Hun visste tidlig at hun ville bli forfatter, og begynte allerede som 10 åring å sende inn små dikt til ukeblader.

I 1986 debuterte henne med den første ungdomsromanen den grønne dagen. Hun har skrevet både barnebøker, dikt, noveller, humorbøker og krimbøker. Hun har gitt ut ca 40 bøker. Men, de mest kjente bøkene er nok krimbøkene med Cato Isaksen som hovedperson, noen av dem har også blitt sendt som serie på nrk1. Hun har også fått en rekke priser for sine skriveevner. Hun har blant annet blitt kåret som Norges beste ungdomsforfatter.

Unni Lindell er en av mine yndlingsforfattere fordi jeg syntes henne skriver veldig bra. Hun har en måte å skrive på som jeg liker veldig godt, hun er flink til å se flere sider av en sak, da er det mer interessant for leseren og følge med. Og i krimbøkene så tar det ikke for lang tid før det skjer noe, det syntes jeg er viktig. Jeg har lest 3 bøker av Unni Lindell. Alle er krimromaner med Cato Isaksen. Jeg har lest Nattsøsteren, Slangebæreren og Mørkemannen. Jeg har sett både nattsøsteren og sørgekåpen på tv. Jeg syntes bøkene og seriene er kjempe spennende og bra, jeg har tenkt til å lese alle bøkene om Cato Isaksen.







Kilder:
http://web3.custompublish.com/getfile.php/368338.546.vqdacpuree/unni-lindell-400.jpg
http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibcGetAttachment.jsp?cItemId=821911
http://www.akademika.no/bookcovers/978/8/2/0/3/1/9/9788203193446.jpg

Ingen kommentarer: